• De clubscheidsrechter aan het woord

• In het laatste overleg van de clubscheidsrechters is het volgende besproken:

• het gedrag van ouders en technische staf (trainers, leiders en grensrechters) langs de velden voor, tijdens en na de wedstrijden.
    • het gedrag van de clubscheidsrechters zelf

De clubscheidsrechters hebben ook hun eigen functioneren tegen het licht gehouden. Ook zij kunnen bijdragen aan een goede sfeer. De clubscheidsrechters gaan vanaf nu het volgende doen:

• clubscheidsrechters voeren 'pascontrole' uit. Dit kan zowel op het veld als in de kleedkamer plaatsvinden. Dit gebeurt voor de wedstrijd. Geen juiste pas, dan is het niet spelen.
    • scheidsrechters gaan niet in discussie met ouders. Als er iets speelt spreek je de leider/trainer aan.
    • wanneer er buitensporig commentaar van de ouders op de scheidsrechter is, dan dit melden bij de leiders van beide teams. Laat hen de ouders aanspreken. Doe dit als scheidsrechter niet zelf.
    • wanneer commentaar door blijft gaan, staak de wedstrijd dan tijdelijk. 5 minuten afkoelen wil vaak helpen. Voorkom zoveel mogelijk definitieve staking van de wedstrijd.
    • in wedstrijdkamer geen discussie van technische staf/ouders met scheidsrechters over de genomen beslissingen. Die worden dan toch niet meer teruggedraaid.

De clubscheidsrechters beseffen ook dat:

• kritiek is vaak op de scheidsrechter, niet op de persoon zelf.
    • voetbal is emotie, er zal dus altijd wel wat geroepen/gezegd worden. Niet gelijk ingrijpen.  Alleen bij excessief wangedrag de wedstrijd stilleggen.
    • er vooraf aan technische staf en teams duidelijk wordt gemaakt dat zij met de spelers samen een leuke wedstrijd van kunnen maken.
    • bij jeugdwedstrijden met teams uit de regio; de hand-shake voor de wedstrijd.
    • voetbal is plezier!!!!

Laten we er met elkaar voor zorgen dat iedereen met plezier naar ons sportpark komt. En ook met veel plezier weer naar huis gaat.