• AFC - Noordwijk zaterdag 24 februari 2018

• Zaterdag reist Noordwijk naar Amsterdam om het daar op te nemen tegen de zaterdagtak van de Amsterdamsche Football Club. De meeste aandacht gaat bij de club uit naar het 1e zondagelftal dat voor behoud strijdt in de 2e Divisie. Enkele jaren geleden werd besloten om de zaterdagtak serieuzer aan te gaan pakken, wat ertoe leidde dat inmiddels de Hoofdklasse bereikt werd.

In die Hoofdklasse staat AFC op dit moment op een p/d plek, wat betekent dat de punten hard nodig zijn om aan het eind van het seizoen behoud direct veilig te stellen. Voor Noordwijk zijn de punten even hard nodig, maar dan wel om de koppositie stevig in handen te houden. Opvallend bij AFC is het doelsaldo. De ploeg kreeg maar liefst 47 goals tegen en heeft daarmee verreweg de meest gepasseerde verdediging. Daar staat tegenover dat er 31 keer gescoord werd, dat is een opvallend hoog aantal voor een ploeg die in de onderste regionen verkeert. In iedere thuiswedstrijd scoorde AFC tot nu toe minimaal 2 keer, uitgezonderd de 0-1 nederlaag thuis tegen stadgenoot Swift.

Naast de stand op de ranglijst is bij deze laatste wedstrijd uit de 2e periode het winnen van die periode van belang. Noordwijk, Ter Leede en Rijnvogels staan met 19 punten bovenaan. Als Noordwijk drie punten pakt, is het zeker van winst in deze periode door het betere doelsaldo. Omdat Noordwijk de 1e periode al heeft gewonnen, wordt de 2e periode in dat geval overgenomen door het team dat als 2e eindigt in deze periode. Voor Ter Leede en Rijnvogels belangrijk om zich op deze manier te verzekeren van nacompetitie. Rijnvogels had tot vorige week betere papieren als Ter Leede maar na afgelopen zaterdag is het doelsaldo van Ter Leede +9 en van Rijnvogels +7. Als Noordwijk punten zou verspelen ligt het aan de uitslagen van de wedstrijden van Ter Leede en Rijnvogels wie de winnaar wordt.

De wedstrijd tegen AFC in Noordwijk was de start van de competitie. AFC wist de nederlaag verdienstelijk te beperken tot 2-0. We rekenen zaterdag op volop Noordwijkse ondersteuning langs de kant, om op die manier onze jongens hopelijk naar de volgende overwinning te kunnen supporteren. De thuiswedstrijden van AFC beginnen trouwens om 14.45 uur.

Leo Kruithof