• Noordwijk - AFC (za) zaterdag 2 september 2017

• Zaterdag begint de competitie in de Hoofdklasse. Noordwijk start met een thuiswedstrijd tegen promovendus AFC. Een start tegen een elftal dat een bijzondere geschiedenis kent. Slaagt Noordwijk erin een mooie start te maken? Hoe liggen de verhoudingen tussen een ploeg die bovenin moet meedoen en een promovendus die ervan gaat genieten om in de Hoofdklasse te voetballen? We zijn benieuwd en weten het zaterdag om ongeveer half 5.

AFC is een roemruchte vereniging die vele successen kende in het zondagvoetbal. Een sjieke vereniging in het Amsterdamse. AFC kent echter ook een grote zaterdagtak, waarvan het eerste elftal vele jaren op bescheiden niveau voetbalde. Enkele jaren geleden werd door de vereniging de keuze gemaakt om de zaterdag serieuzer te gaan nemen en vooral jonge spelers, die niet AFC 1 op zondag bereikten en daarom vertrokken naar andere verenigingen, terug te halen en hen de kans te geven in het zaterdagteam te gaan voetballen. Welk niveau men met dit elftal zou gaan halen was de vraag, maar de doelstelling was te kijken hoe ver men zou komen.

En de weg omhoog werd vrij snel ingeslagen met vorig seizoen zelfs een kampioenschap in de 1e Klasse en daardoor promotie naar de Hoofdklasse. Zonder vergoedingen aan spelers was dit een fantastische prestatie. Nu is de doelstelling te eindigen boven de gevarenzone, een plaats bovenaan het rechterrijtje zou een topprestatie zijn. Trainer van het team is Benno Nihom, die tevens trainer is van Ajax Vrouwen, het elftal dat enkele weken geleden nog een oefenwedstrijd speelde aan de Duinwetering.

Er is Noordwijk veel aan gelegen de competitie goed te beginnen. De verwachtingen zijn hoog gespannen, zeker na de KNVB bekerwedstrijd tegen IJsselmeervogels. Trainer Zethof lijkt de juiste basisformatie gevonden te hebben. Enkele nieuwkomers hebben zich waarschijnlijk in die basis gespeeld. Maar voor goede resultaten is een brede selectie nodig, die het mogelijk maakt te wisselen als dat nodig is. Zaterdag speelt in ieder geval een van de beoogde basisspelers niet mee. Smaakmaker Ruperto Dorothea viel afgelopen dinsdag geblesseerd (hamstring) uit tegen 1e Klasser Uitgeest. Een wedstrijd die eindigde in een 5-1 overwinning voor Noordwijk.

We hopen op een goede start van onze mannen en wensen hen daarbij veel succes!

Leo Kruithof