• Positief coachen
  • Ambassadeur Positief Sportklimaat

Heb je nog vragen over deze campagne, neem dan contact op met de ambassadeur Positief Sportklimaat bij onze club:
    Rob Hogenhuis,
    telefoon: 06-53218166
    e-mail: robert.hogenhuis@gmail.com

• De voordelen van een positief klimaat

Waarom werken wij aan een positief klimaat? Zoals je weet zijn wij bij onze club gestart met een campagne om aan een nog positievere cultuur bij onze club te werken. De hele club doet mee: ouders, trainers / coaches en bestuurs- en commissieleden. Bekijk nu het tweede filmpje! Over de voordelen van zo’n positief klimaat.

• De campagne â€˜Naar een positief sportklimaat’ bestaat uit drie stappen.
    De voorstelling (augustus 2018), de clubuitingen (website vv Noordwijk) en de workshops.
    De voorstelling, die je bij vv Noordwijk hebt gezien, loopt door in een wekelijks videofeuilleton. Zo krijgen jullie tips hoe je - als vrijwilliger en/of ouder - kunt zorgen dat het goed gaat met jullie kinderen in de sport.

Kijk het vervolg van de voorstelling

• Wat is slim om te doen?

Bij onze club blijven we werken aan een positief klimaat. Onder de campagne ‘Naar een positief sportklimaat’ ligt jarenlang wetenschappelijk onderzoek. Hoe kunnen wij nou zorgen dat onze jeugdige sporters zich optimaal kunnen ontwikkelen? Wat is slim om te doen?

Het onderzoek is gedaan zowel in teamsporten als individuele sporten, en zowel in Nederland als in het buitenland. Er komt iets heel bijzonders uit. Wij doen met z’n allen (onbewust en onbedoeld) dingen waardoor het juist slechter gaat….

Wat komt er namelijk uit al dat onderzoek? Trainers en coaches in de sport hebben de neiging om vooral te kijken naar wat er niet goed gaat. Want ze willen winnen (resultaat halen) en dan moet je dat wat niet goed gaat zien te verbeteren, is de assumptie. Het gevolg is vaak dat er een negatieve dynamiek ontstaat (en dus onrust, onzekerheid, ontevredenheid, verlies van vertrouwen).

Bovendien praten trainer/coaches vooral over de gevolgen van wat de sporters gaan doen: resultaten zoals doelpunten maken, winnen, kampioen worden, etc. Met precies dezelfde uitwerking!

Het blijkt effectiever te zijn om dit om te gooien en in plaats van negatief en resultaatgericht juist positief en taakgericht bezig te zijn. Want ‘plezier’ en ‘zelfvertrouwen’ zijn cruciale succesfactoren.

En plezier wordt niet bevorderd in een negatieve dynamiek, maar juist in een situatie waarin je mag laten zien wat je kunt, dus bij een positieve benadering. Sporters blijken met name te genieten van hun persoonlijke ontwikkeling – als ze zien dat ze zelf beter worden.

Zelfvertrouwen raak je kwijt van dingen die je niet volledig in eigen hand hebt (zoals resultaten) en krijg je juist van dingen die je zelf onder controle hebt (het uitvoeren van je taken).

Kortom, het roer moet om! Daarom voeren ook wij campagne om te zorgen dat onze kinderen in een positieve cultuur kunnen sporten. Maar dat lukt alleen met jouw hulp! Kijk op www.PositiefSportKlimaat.nl wat jíj kunt doen.

Heb je een vraag over de campagne, neem dan contact op met onze ambassadeur Positief Sportklimaat: Rob Hogenhuis

• Leuk project hoor, dat Positief Sportklimaat. Maar het is wel het zoveelste project op de club.
    Hoe kun je nou zorgen dat dit wél een succes wordt? En wat zou jíj kunnen doen om het 'vast te houden'?

Bekijk het filmpje

• Werken aan een positief klimaat is nog niet zo makkelijk. Misschien kun jij wel helpen? Bekijk het vierde campagnefilmpje!

Bekijk het filmpje